top of page

הבלוג של קלוצמן

בירות בטעמים – אז מה זה, בעצם?

שוטטתם ברחבי האינטרנט ולפתע קפצה לכם מודעה: "מארז בירות בטעמים שאתם חייבים לנסות". ייתכן ואתם שותי בירה וותיקים ועוקבים מקרוב אחר המגמות השונות בעולם הבירה, אך במקרה ונחתתם לכוכב האלכוהולי השמח שלנו ולא ממש הבנתם במה מדובר – הנה הסבר שיפתח לכם את בלוטות הטעם ויספר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על הטרנד העולה (שנראה שלגמרי כאן כדי להישאר) בעולם השיכר הבירתי – בירות בטעמים.

איך נולדת בירה?

רוב הבירות שתפגשו על מדף הסופר הקרוב לביתכם יכילו ארבעה מרכיבים עיקריים: מים, כשות, לתת או דגן אחר ושמרים. אך מהו המרחק שעוברת בירה מהיותה משקה נהדר למשקה עם טוויסט מדליק עם טעמים מיוחדים? כאן נכנסת לתמונה הבירה החגיגית באמת – בירה בטעמים, המהווה ז'אנר בפני עצמו.

משקה אחד ואינספור טעמים

בשנים האחרונות מתקיימת עלייה של יצרני בירות הבוטיק עובדים שעות נוספות כדאי להביא לתוצרים מושלמים. הקהל צמא (תרתי משמע) למשהו אחר. לא עוד בירה בתווים המוכרים, אלא בירה עם תוספת שתופסת. כך נולדה בירה המבוססת, למעשה, על הבסיס המוכר ועם שינויים קלים הופכת למשקה אחר כמעט לחלוטין – עם תוספות שמעניקות לה טעמים של אוכמניות, תות, דובדבן, חמאה עדינה ועוד ועוד ועוד – יש באמת מבחר בלתי נתפס של טעמים מעולים, ואם אתם מחובבי הז'אנר כדאי לכם לנסות את כולם.

אז איך מעניקים לבירה טעמים מיוחדים?

יש אלפי דרכים שונות, ללא הגזמה כלל, בהן ניתן לשלב את חומרי הבסיס המרכיבים בירה (שהם כאמור כשות, שמרים, לתת או דגן אחר ומים) – וכל שילוב כזה יכול להוביל לתוצאות מעניינות למדי. כדי להבין איך ה"ניסוי" הקולינרי המדליק הזה עובד, כדאי להכיר את המרכיבים הללו קצת יותר לעומק ולהבין מהו התפקיד של כל אחד מהם במערך היוצר את משקה האלים הנקרא בירה.

שמרים – משנים את הזן ומקבלים טעם שונה

שמרים הם פטרייה, ולכן כל זן שנבחר יכול להשפיע בצורה שונה על הטעם והארומה של הבירה. אם נתקלתם במושגים "אייל" או "לאגר", דעו כי מדובר בהבדלים בין סוגי השמרים בהם משתמשים לצורך תסיסתה של הבירה. בעוד שבבירות מסוג אייל יש שמרים התוססים בטמפרטורות גבוהות יותר ויוצרים תרכובות טעם מגוונות, שמרי לאגר תוססים בטמפרטורות נמוכות יותר ולכן יהיו גם עדינות יותר בטעמיהן. את השמרים מסווגים לעתים קרובות לפי פרופיל טעם – נקי, פירותיי, מפולפל ועוד.

לתת

גם לדגן שנבחר להשתמש בו ומשך הזמן שהוא מבלה בהכנתו יש תפקיד מכריע בטעמה הסופי של הבירה. רוב הבירות, אך ממש לא כולן, מיוצרות היום משעורה, המייצרת מתיקות ניטרלית למדי ולכן יכולה להשתלב בקלות עם סוגי בירות שונים. אופן השימוש בדגן שנבחר יקבע גם את גוון המשקה וישפיע כמובן על הטעם – דגנים הנקלים זמן קצר ייצרו לרוב משקאות בירה בהירים יותר והטעמים יהיו טופי וקרמל, ודגנים הנקלים זמן ממושך יותר ייצרו משקאות בירה כהים יותר, עם תווי קפה ושוקולד עמוקים.

כשות – התבלין הסודי של הבירה

הכשות מייצרת מנעד גוונים רחב מאוד של ניחוחות, טעמים וצבעים, אך הם משתלבים במידה במהלך הכנת הבירה, ממש כמו תבלינים מענגים. הכשות תורמת ליצירת טעם מעט מריר ומאזנת את המתיקות הנוצרת במשקה, וכך מתקבל משקה מאוזן יותר.


bottom of page